2009. november 28., szombat

Napfelkelte és templomok kifulladásig

A helyiek javaslatára 04:30-kor készen álltam az indulásra, hogy Angkor Wat-nál nézzem meg a napfelkeltét. Persze a helyeik még aludtak, de szerencsére nem egyedül voltam a korai indulással a szálláshelyen, így sikeresen felébresztettük a népet :)

Vaksötétben vártam a nagy csodát, több száz másik turistával. Sajnos az ég meglehetősen felhős volt, így a napfelkelte csodája elmaradt, de Angkor Wat-é nem, mert csodálatos ez a hatalmas építmény. Igaz, ma csak a bejárati folyosóig jutottam, mert a reggeli fényviszonyok nem voltak jók, így továbbálltam más templomokhoz.

Az első templom amit megnéztem, a Bayon volt. Ez az, aminek a tornyain a hatalmas arcok vannak. Kb. 50 tornya van, mindegyiken 4 arccal a 4 égtáj felé, hihetetlen látvány: bármerre néz az ember felfelé, arcok veszik körül :) Három emeletes az építmény. A legalsó szinten körbemegy egy folyamatos falfaragás - amit csak a bejáratok szakítanak meg – harci és a mindennapi életből vett jelenetekkel. A 12. században VII. Jayavarman építtette, de számtalan átalakításon ment keresztül és számtalan különböző vallási formát szolgált, mert annyira jól megépítették a szerkezetét, hogy könnyebb volt átalakítani, mint lebontani és újat építeni a helyére.
Itt összefutottam egy sráccal, akit már tegnap is láttam a vízesésnél, beszédbe elegyedtünk, és meghívott vacsorázni, úgyhogy a ma estét társaságban töltöm, végre :) Egyébként Markus névre hallgat és német, de szerencsére kevésbé harsány mint az átlag... Miután a legtöbb tuktukos egyirányba viszi a népet, még jó ideig együtt jártuk a templomokat.

Következőnek a Baphoun-t látogattuk volna meg, ha nem lett volna lezárva, ugyanis életveszélyes felmászni rá. Ez a templom nem épp az építészek remeke, mert a saját súlya alatt omlott össze. Ez egyébként egy piramis formájú templom-hegy.
Továbbálltunk a Phimeanakas nevű rettenet magas templomhoz, hatalmas lépcsőkkel, ami a királyi palotaegyüttes része volt. Azon gondolkodtunk, hogy ezek a nem túl magas emberek (sőt akkor nyilván még alacsonyabbak voltak) hogy a csudában tudtak ezeken a magas keskeny lépcsőkön felmászni??

Itt találkoztunk egy szerzetessel, akivel tök jót beszélgettünk, nagyoin barátságos volt. Felírtuk neki az emilcímünket. És ekkor jött a nagy csalódás: azért kellett neki a cím, hogy majd megírja nekünk, milyen jó lenne ha anyagilag támogatnánk, mivel ők nem vállalhatnak munkát és egyetemre szeretne járni. Markus erre előkapta a pénztárcáját, szerzetesünk kissé zavarba jött, mondván hogy nem most rögtön gondolta... Mire Markus csak annyit mondott nekem, hogy így legalább ha nem válaszol az levélre, nem fogja senki sem szidni, mert ő már hozzájárult emberünk anyagi jólétéhez :) Ismét a világ dőlt össze bennem, már ami a szerzeteseket illeti...A királyi palotához egy teraszon lehetett feljutni, ami manapság Elefánt terasz és Lepra király terasz névre hallgat. Nagyon szép innen a kilátás. Az elefánt részét értem a dolognak, de a leprát nem igazán. Markusnak német nyelvű könyve van, aszerint nem kifejezetten lepráról, hanem valami más betegségről van szó, de ez akkor is fura...
A Preah Khan-hoz mentünk tovább. Ez egy 800x700 méter területen található hatalmas komplexum a 12. századból, VII. Jayavarman legnagyobb építménye. Több, mint templomként funkcionált: több, mint 1000 tanár élt itt, olyan volt, mint egy buddhista egyetem. Itt is volt linga :) meg a falba beépült fa, és érdekes falfaragások, amiket eddig nem láttam: kerék és dolgozó emberek.
Ezután a Neak Pean-t látogattam meg, ami egy nem szokványos kis építmény egy tavacska közepén, ami körül 4 kisebb medence is van. Ez a tó a Himalájabeli szent Anavatapta tavat szeretné szimbolizálni.
Ekkor eljött az ebédidő, úgyhogy most jön a gasztronómia rovat :) Khmer ételt ajánlott a kislány aki berángatott az éttermükbe, mégpedig Amox chicken-t. Ez ránézésre leves, amit a rizsre kell önteni (vagy a rizst ebbe beletenni). Kókuszlében zöldségek – répa és valami zöld ismeretlen – és csirke, nagyon finom, és szerencsére nem fűszeres.
Továbbmentünk a Ta Som névre hallgató picike templomhoz, amit A Jó Fehér Elefánt Ékszerének is neveznek.
Ezután egy nagy templom következett, az East Mebon. Ezt egy akkor területre építették, aminek 55 millió köbméter víz befogadó képessége volt, tehát ez a templom vízben állt. Amúgy a mai sokadalom után semmi extrát nem találtam már benne... csak annyit, hogy a négy sarkában két emeleten összesen 8 szép nagy elefánt áll, ez eddig még sehol nem volt.

Megnéztem még a Pre Rup templom-hegyet, ahonnan gyönyörű volt a kilátás. Viszont itt mondtam azt úgy du. 3 körül, hogy akkor még egy és mára elég volt...
Mai utolsónak a Ta Prohm maradt. Ez az a bizonyos, amibe belenőttek a fák – vagy a fák köré építették a templomokat :) Ezt a templomot egy az egyben úgy hagyták, ahogy a 19. században felfedezték. Most már nem lehet a fákra felmászni, nyilván a turisták megkezdték az amortizálást. Ta Prohm eredeti neve Rajavihara, vagyis a királyi monostor volt, és VII. Jayavarman uralkodó édesanyja érdemeinek dícséretére emelték. A fák a kövek réseibe kapaszkodva eresztettek gyökeret és folyamatosan terebélyesednek, az építménnyel kölcsönös támaszt nyújtva egymásnak.
Na ezután már kivoltam, mint a bili füle, úgyhogy Angkor Wat-ra nem futotta az erőmből – sebaj, majd hétfőn. Holnapra feltöltődős programot tervezek, megyek kirándulni a Phnom Kulen-hez, ami a kambodzsaiak legszentebb hegye. Most pedig vacsi Markussal :)

Mirely írta...

Mi az, hogy holnapra feltöltődős programot tervezel?! Ez a sok templom Neked nem elég feltöltődés?!:)))
Na jó kirándulást, és gyűjtsd az erőt, hogy folytathasd tovább az "amortizáló" kultúrálódást. :)
M.

APU írta...

Nagyon helyes hogy gondolsz a feltöltődésre is, mert azért ez mégiscsak nyaralás és szabadság.
Pihenj is, amennyit csak bírsz!
Ma a Marit és a Ferit látogattuk meg, ott volt a Noémi és a 3 hónapos Dávid is. Nagyon helyes baba.
Várjuk Angkorról a további beszámolót
Puszi Apu

Anyu írta...

IGEN. IGEN, IGEN ... PIHENJeL, MERT NEM FOGOD BIRNI. CSODAS HELYEKET LATTAL MA IS. Kar, hogy Marcusrol nem kuldtel kepete. kivancsi lettem volna ra. Puszi: Anyu